Olika hundfoder – bra/dåligt

Håller på att titta runt på olika hundfoder. Eftersom jag jobbat på Strömsholm gick jag över på Hills Lamm och Ris (fick personalrabatt) efter att varit mkt nöjd med både Precept och ANF från Lupus Foder AB (www.lupus.se) under mina (7) år som hundägare. Men var inte alls lika nöjd med Hills. För det första så var den största delen av fodret majs när man läser innehållsförteckningen, det var dyrare i pris samt låg på 12 kg istället för 15 som jag var van vid. Deras lamm och ris var även ganska lågt i energiinnehåll (21,6 % protein och 14,9 % fett).

Nu har jag börjat kolla runt lite mer. Även på foder som jag knappt kollat åt förut – som Eukanuba och de svenska foderna James Wellbelovded, Standardt, Axess, Robur mm – men ALLA dessa innehöll spannmål/majs som störst källa/innehåll. Samt att vissa använde gris som proteinkälla vilket jag tyckte kändes mkt konstigt att ge sin hund. Kanske bara för att det inte är så vanligt – har inga belägg för hur hundar tar upp griskött.

Strök många av foderna direkt från listan både för att de hade fel största innehållskälla samt att när de hade ett foder som ska vara snällt mot magen, som jag letar efter, så har de ändå lyckats få in kycklingmjöl där. Jag vill inte ge kyckling till mina hundar då det både kan vara starkt mot magen, kan ge allergiska reaktioner samt att jag är emot att stödja kycklingindustrin.

SÅ – när jag väl gått igenom en massa foder hamnade jag ändå tillslut tillbaka på ANF 😀 Känns skönt, för jag vet vad jag får, samt att det fungerar. Gillar inte att göra reklam här på min blogg men jag kände bara att jag vill få ut den lilla, men ack så viktiga, information jag hittat när jag surfade runt en förmiddag och kollade på olika foder.

Hoppas jag kan hjälpa andra när det gäller val av foder oxå. Skriv gärna om ni har några synpunkter/frågor. Brinner för detta ämne – är ju A och O vad din hund äter – så han/hon håller sig frisk och kry lääänge!! :flirt:

Vill tillägga att jag gått flera kurser på närlingslära samt foderutbildningar genom flera av de olika fodertillverkarna. Så jag har blandat information, egen erfarenhet samt logiskt tänkande i mitt tyckande! 😀

KRAM alla hundägare!
//marlene

18 reaktioner på ”Olika hundfoder – bra/dåligt

  1. Jag har en fundering (som alltid 😉 ) Fonzy har ju varit van från förra stället att få köttmat till torrfodret. Han får precept men gillar den inte så starkt! Eukanuba som vi fick en påse av en vän äter han bättre funderar på om det har att göra med att kulorna är mindre där!? Hur ska jag vänja bort köttmaten?? Det är ju inge bra grejer i såna burkar! Vill ju att han ska äta så han inte rasar i vikt! Kram

  2. Hanna; Nä, burkmat är 80% vatten sedan varierar kvalitén på olika sorters burkmat. Har ni provat med högenergifoder (tex Precept Plus Competition) på honom så han går upp i vikt – är ju mer smakrikt oxå! Kräsna hundar tycker oftast bättre om ett nytt foder de får "testa" en stund och sedan tröttnar de på det med. Ge man då ett nytt igen så har de lärt sig att sluta äta för då bjuds det på nåt annat. Vilket är en stor fälla många hundägare går i! Man får hålla ut ibland – de klarar sig lätt 5 dagar utan mat! (tillägg: bara de är friska och dricker vatten!) Kan åka till affären tillsammans någon gång! 😀

  3. AnnaC; Tack för att du gillade mitt inlägg å att du delade med dig av erfarenheter!! Är väldigt nyfiken på vilket färskfoder du ger till dina hundar! Är lite skeptiskt till dessa – men då är jag ju varken påläst eller har någon egen erfarenhet av färskfoder. Sedan tycker jag att det är bökigt när man behöver ta med sig/förvaring mm. Skulle gärna titta på en innehållstabell mm! 😀

  4. AnnaC writes:Har du sett över färskfoder? Började ge de till mina för ett år sedan och de bygger lättare muskler, är piggare och finare pälsar. Plus att de är roligare att ge än torrfoder, av många anledningar. De flesta tror att de är svindyrt men de är de absolut inte. Mina kostnader är till och med mindre (första månaden köpte jag dock en beg.frys).Jag är så glad att jag kan ge bra grejer till hundarna, då jag vill att de ska prestera och må bra. Var tvungen att skriva för jag är väldigt engagerad i just foder och har letat som en tok i torrfoderdjungeln efter något bra men inte lyckats. Väldigt kul att du skrev ett inlägg om de 🙂 Folk behöver se över vad de ger sina hundar för de gör skillnad.

  5. Camilla writes:Ja AnnaC berätta mer om färskmat! Håller på att läsa på om det och hör mycket positivt om det av de som använder det! Jag funderar på att köra en blandkost här hemma av både torrfoder och färskmat. Men börjar man med färskfoder är kanske inte torrfoder något smasken längre 😉 Jag har hört att det är lättare att hålla hundarna i vikt med färskfoder om man ger rätt mängd, både för de som behöver gå upp och de som behöver gå ner. Vilket märke tycker du är bäst? Jag vill helst använda svenskt kött…Marlene – håller med dig om att Hills är ett "dåligt" foder. Ett av de sämsta vi haft under alla år vi har haft hund. Allergi, dålig päls mm har det blivit på mina änglahundarna efter Hills här hemma. Jag tycker det är mycket tråkigt att det är nästintill det ända fodret som veterinärer rekommenderar när det finns så många andra på marknaden som verkligen är bättre. Håller med dig om att ANF är ett bra foder och det har jag tittat på. Men jag håller fast vid Standart då mina mår så bra av det i sina magar och jag tycker att det är ett mycket bra foder. Sen kan jag ärligt säga att jag är lite emot att stödja importen av utländkst kött och jag äter det inte och vill inte att mina hundar ska äta det heller. Nu är inte svensk djurhållning den bästa alltid heller vilket är bevisat men här i Sverige finns det iaf djurskyddslagar vilket många länder saknar helt och det är ofta därifrån man köper billigt kött som tex används i hundmat. Känns mycket bättre att ge dem ett svenskt foder (nu har jag iof för mig att Standart vilt är importerat kött).Ja hundfoder är en djungel med många olika åsikter och många som tror sig veta bäst hit och dit. Jag tycker mycket man ska gå på hur sin hund mår av det fodret man ger, sen är det viktigt att det innehåller bra saker också. Vissa hundar klarar inte det dyraste och bästa fodret utan kanske mår bättre av ett billigare foder osv.Foder är alltid en spännande sak att diskutera och viktigt att läsa på om för alltid lär man sig något nytt!Kramar Camilla

  6. Camilla; självklart ska man välja foder som passar och funkar för hunden. Man märker ju direkt hur magen reagerar. Men sedan var det ju det där med innehåller å råvarorna. Vilket är väldigt svårt även om man läser på… Djungel! Puh!Sabina; har kollat runt lite på olika färskfoder nu. Verkar som man behöver ha det fryst – vilket är omöjligt för mig samt att jag behöver kunna ta med mig maten smidigt och enkelt. Hur funkar hon annars på det? Mage? Päls? Hud?

  7. Sabina Lundin writes:Vi kör Nordic färskfoder till Roya och det äter hon (oftast) med glädje. Innan har hon varit jättedålig på att äta (torrfoder). Vi har läst en del och Nordic verkar bra, men är absolut inte så insatt som man skulle vilja vara =/ Såg att RR-kenneln Emoyeni's kör med det och är jättenöjda. Så vi hoppas att det är bra för Roya 🙂

  8. Lina writes:Jag tänkte bara höra vad du köper för smak på ANF fodret?Min hund har jätte problem med magen och just nu kör jag James wellbeloved lamb & vegetable. Tycker det funkar bra men han kan fortfarande bli lös i magen. Vad tycker du är det bästa fodret för känslig mage?

  9. Lina; Tidigare körde jag Kalkon och Korn på dem. Gibson (RR) är uppvuxen på Precept Sensicare Lamm och Ris men detta blev han lite lös i magen av från och till. Kalkon och Korn funkade utmärkt! Nu ligger det så högt i energiinnehåll (vilket inte behövs då min RR börjar blir till åren) så jag tänkte börja med att prova ANF Lamm och Ris eller Anka och Potatis. Båda dessa proteinkällor är snälla mot magen.Kom ihåg att dålig mage kan de få av stress, om de hittat nåt ute, dåliga ben/godis mm. Så det behöver ju inte alltid bero på fodret när de blir dåliga – Litet tips bara 😉

  10. Lina writes:Okey, ja tycker det är ett väldigt intressant ämne att prata om. Jag vill verkligen ge min hund det bästa fodret som innehåller mycket kött och inte en massa skit i.Har du någon koll på Carnia Wolf fodret? Låter som ett bra foder, har du någon erfarenhet av det?Jo jag vet att det kan bero på stress, men jag tror att han har en extremt känslig mage.

  11. Lina; Nej, har ingen bra koll på Carnia Wolf – var inne å kikade på deras hemsida nyss å det jag reagerade på var att de bara har kyckling i deras foder samt att det kommer från Storbritannien som har massindustri av kycklingar (kyckling är billigare än hundmat läste jag nån stans!!) – vilket jag som djurvän inte gillar. Sedan är det ju svårt att veta vart allt foder kommer ifrån och hur de djuren har det… Jag vet inte hur lammen eller Ankorna i ANF´s foder har det heller… försökte kolla det – men hittade inget. Men jag är som sagt lite emot kyckling som proteinkälla då det även är starkt för magen, allergier mm. Sedan är ju faktiskt hundar allätare från början – de äter ju innehållet i bytesdjurets mage där de får i sig bär, gräs mm. Så det de skrev om att hundar är köttätare är ju inte heller sant. Sedan vet jag inte hur stor del kött vs spannmål de bör få i sig – finns säkert att läsa någon stans.Man får hitta ett foder som man tror på och så får man testa sig fram hur hundens mage, hud och päls reagerar på det. Alla foder på marknaden är nog bra – men det är lite vad man betalar för som är det viktiga oxå tycker jag.

  12. Vår hund är mestadels uppväxt på gård med djur. Han har under flera år fått utöver torrfoder (vilket vet jag ej, har bara varit matte åt honom sedan nov, min sambos x vet) även fått färskt rått kött såsom lamm. De har haft får för vallning (han är vallhund, Australian Shepard) varför han fått lamm när de slaktat. Han hade en toppenfin päls då, glansig o tät. Vi har varit sämre med maten sedan han flyttade till oss i lägenhet. Han är 10 år o pensionerad nu med lite småproblem med de bakre lederna ibland. Alltså rör han sig inte lika mycket som förut o har inte samma behov av energirik mat osv. Ibland har vi köpt slakteri-avfall i affären o det gillar han, men annars får han bara Doggy o andra rester… Han har haft mycket bättre torrfoder förut, när han jobbade. Men vi tänkte skärpa oss o köpa hem mer rått till honom igen som komplement till torrfodret. Han har ju vana utav det o magen tål det utan problem. Men, även om jag är uppväxt med hund, kan jag väldigt lite om deras utfodring o träning. Vande mig vid min katt som jag haft sedan några år o satte mig mer in i deras behov =o) Då hade jag faktiskt Hill´s först men bytte sen till Royal. Nu får hon Friskies för hon gillar det (är dock inte kräsen o jag har inte råd med "fin-mat"), magen accepterar o hon har jättefin tät o blank päls. På henne ser jag direkt jättetydligt förändringar om jag byter sort.

  13. Sonia; Det negativa med att ge en del kött/färskfoder som kompletterande till torrfodret är att du inte vet om hunden verkligen får i sig allt det den behöver (vitaminer, mineraler mm). Bästa är ju om man kan ge ett och samma fullfoder – torrt eller färskt.Katter är ju lite svårare att välja foder till – där måste man nästan ta det som katten själv föredrar – de kan ju vara riktgit kräsna och katter MÅSTE ju äta varje dag! Men sedan bör man ha lite koll på magnesiumhalten så ph't i urinen inte blir för hög eller låg så urinstenar bildas. Vissa billiga foder är sämre på detta tyvärr.

  14. Sabina; ja, mer kött än spannmål samt att de dragit ned på spannmålet och tillsatt potatis och grönsaker istället – låter MKT bra tycker jag! Det trista var att de endast fanns i kyckling, fisk å gris typ… Nu har jag bara kollat lite snabbt -men jag skulle välja fisk isf eftersom jag är emot kycklinguppfödning. Gris som proteinkälla vet jag inget om och då är jag skeptisk… Nån som vet nåt om det??!?

  15. Hans; Har du erfarenhet av Griskött i hundfoder? Vad kan man jämföra det med i "starkhet": Kyckling, lamm? Kan de ge några allergier? Kan meddela alla att jag nu hittat ett riktigt bra foder som jag är SÅ nöjd med både innehållsmässigt och pris. Hundarna är bra i magen, fina pälsar och äter med bra aptit (mina är dock ganska glupska alla tre :P). Fodret heter Brit Care – läs mer om det i mina nyare inlägg ang hundfoder: http://my.opera.com/marleneswe/blog/index.dml/tag/HUNDFODERRekomenderas varmt!!

  16. Leomatte writes:Vår Leo hade alltid ätit dåligt. Han åt frukost först på eftermiddagen när han var jättehungrig. Jag trodde att det var någon form av trams så jag lät honom hållas. När Leo var två år fick han öroninflammationer stup i kvarten och hade ständigt svamp i tassarna. Jag serverade Hill's torrfoder till honom för att jag jag trodde att det som veterinärerna rekommenderade var bra. Efter ett antal besök hos veterinären blev jag rekommenderad Hill's sensitive skin. Ganska snart började magen krångla. Han blev orolig och vankade av och an.En sommar började han klia av sig stora tussar päls och gnagde sår. Åter igen åkte vi till veterinären och denna gången blev det allergiutredning. Leo hade allergi. Allergisk mot de flesta olika typer av gräs, ogräs och MAJS. Jag kollade innehållsförteckningarna på samtliga fodertyper som jag serverat Leo under åren och alla hade majs som huvudingrediens. Nu fick han ett svindyrt specialfoder från veterinären och speciella sprutor en gång per månad och blev symptomfri. Jag lyckades hålla honom i schack under en ganska lång period men så började problemen igen. Ny utredning och nu hade han utvecklat kvalsterallergi. En hel sommar gick han med tratt för att inte bita sönder sig själv. Situationen blev ohållbar.Jag valde mellan att ta bort honom eller att testa en sista utväg. Färskfoder. Jag hittade då Mush som har 100% kött i sina korvar och många olika proteinkällor som gör att man lätta kan utesluta allergier. Leo fungerar jättebra på fodret. Dessutom mycket billigare än specialtorrfoder. Det finns flera företag som börjat leverera färskfoder hem till dörren, jag handlar från http://www.foderboxen.se/ som levererar i Stockholm och utanför. I södra Sverige finns också http://www.fodersnabben.se och http://www.foderexpressen.se.Rekommenderas varmt!

Lämna en kommentar